Follow me on Twitter RSS FEED

Aku & Nasyid


Percaya tak kecik2 dulu aku tak layan lagu2 omputih? Lagu2 Indon... 
Lagu2 yang aku layan kebanyakannya lagu2 nasyid.. Pergh~~ Cam budak baik je aku ni kan??
Tapi hakikatnya camtulah.. Budaya kuning belom meresap dalam tubuh badan aku time tu..
Zaman2 sekolah rendah kan..jahat mana sangat la aku nih..kui3~~

Tadi time dok karok lagu Nur Kasih nyanyian In-Team.. Tetiba aku teringat kenangan masa
zaman2 sekolah rendah dulu.. Aku suka kumpol album2 nasyid.. Kaset la maksudnya.. 
Mana layan CD lagi masa2 tu... Antara darjah 2-4 camtu..aku banyak paw abang sulung aku!
Time tu dia baru balik dari US..baru start2 keje.. Tak kawin lagi la time tu.. So aku mintak pape
pon mesti dapat! Adik bongsu kan... Kui3.. Jahat aku neyh! Tapi takde la paw trok2 sangat2..

Aku just mintak ngan dia tolong belikan kaset2 kumpulan nasyid tiap2 kali aku dapat no.1-3
for xm... Irama n industri nasyid tengah nek kot masa tu... Banyak kumpulan2 yang best2..
Aku pon memang terikut2 sekali r layan kan.. Kelakar je lau ingat balik zaman dulu kala neyh..
So biasanya ujung bulan abang aku akan balik Klate.. Sebab dia keje kat KL.. 
Tak kawin lagi kan.. So balik umah la cuti2.. Nak gi mana lagi..
Time tu ah aku suruh dia belikan kaset tuh.. Siap pesan 2 3x lagi time dia call umah..huhuhu

Sepanjang aku paw dia tu.. Rasanya ada la dalam 8album.. 2 album pertama RAIHAN..
2 album pertama HIJJAZ.. Pastu masing2 album pertama BROTHERS, RABBANI, SAUJANA
ngan DIWANI. Yang DIWANI ni aku lupa..kakak aku ke abang aku yang belikan..heheheh
Tapi sayang..semua kaset tu entah kat mana dah.. Ada yang cover pecah.. Cover album koyak..huhuhu

And masa darjah 5 plak.. Aku paw abang aku 1st full album kumpulan WESTLIFE.. Sebab time tu
dak start layan lagu omputih..keh3~~ Sampai abang aku no.4 tu siap perli aku lagi..

"Ai..tak mintak nasyid dah?? Mintak WESTLIFE plak..??"  (Hampeh~~)

Ni antara lagu fevret aku time tu.. Lagu Meniti Mimpi dari album pertama HIJJAZ



Kau terdengar kicauan beburung
Yang menyanyi di dada pelangi
Kau menggapai awan dilangit memutih
Dirimu lebur dimamah mentari

Kau impikan harapan menggunung
Di lorong hanyir kehidupanmu
Kau hirup sari madu bunga beracun
Mewarnai dunia misteri mimpimu

Kau calari setangkai hati ibunda
Yang meniti di bilahan hari-hari
Kau hitamkan wajah ayahanda
Yang mengharapkan sinar kehidupan

Apalah yang hendak diharapkan lagi
Semua sudah jadi takpasti
Bangkitlah segera dari mimpi ngeri
Pulihkan kembali sebuah harga diri

Sinar hidupmu tiada nyalaan api
Berlabuhlah di muara ini
Pasrahkanlah hidupmu ke lorong ilahi
Di sana menanti syurga yang abadi
Di sana menanti syurga yang hakiki

(verse terakhir ni mmg fevret aku..sebab bleh tarik..hehehhe)


(aku tak jumpa plak official video clip lagu nih.. korang layan jelah yang mana ada)

Ada cerita di sebalik lagu ni sebenarnya.. Time aku darjah 3 tu..aku salu dok nyanyi lagu ni
dalam kelas... Biasa r aku kan.. Memang layan je dalam kelas.. wakakakka
Then 1day tu tah camner... Cikgu BM merangkap cikgu kelas aku jugak.. Bleh plak dia
terdengar aku nyanyi lagu ni kan.. Pastu dia suruh aku nyanyi kat depan.. Gila..malu aku time tuh!
Aku cakap tak nak.. Tapi dia suruh jugak.. Sebab dia kata sore aku sedap.. Wa~~ gila malu aku time tuh!

Nak tak nak..aku kua gak r gi depan.. Tapi aku request ngan Cikgu Norini tu... Boleh tak
kalo aku nyanyi sambil pejam mata??? Sebab aku malu nak pandang member2 aku..
Adoyai~~ Punya la kelakar+bangang aku time tuh! Dengan perasaan malunyer aku
nyanyi jela lagu tu.. Siap layan lagi.. Last2 dapt upah 50sen cikgu aku tu bagi..
Kah3~~ Aku rasa aku tak amik kot duit tu.. Malu kot.. Haish.. Kenangan yang tak dapat aku lupakan..

Kesinambungan dari tu.. Untuk Majlis Penyampaian Hadiah ujung taon.. Ada cikgu mintak aku 
nyanyi tuk majlis tu nanti.. Oh sorry~~ Aku memang pemalu! Belom bersedia tuk nyanyi atas stage 
depan2 orang ramai! Terpaksa la aku tolak.. Kasi jela chance kat senior darjah 4-6 yang ada lagi tuh!

Masa darjah 5 plak.. Ada sorang ustazah baru bertukar ke sekolah aku.. Tup2 kena ngaja
subjek Agama Islam kelas aku.. Time tu dia tengah dok cari budak2 tuk kumpulan nasyid..
N tak semena2...ada la budak2 kelas aku yang gatal mulot pi sebot nama aku! (damn~~)
Apa lagi kan.. Kena ah audition tak pasal2.. Balik lambat kot aku tengahari tu.. Bising mak aku
nunggu lama dalam kete.. Haish~~

So..terpilih la tuk kumpulan nasyid.. Tapi yang sengalnya aku neyh... Usztazah tu mintak aku jadi
'solo'. Aku ingatkan dia nak suruh nyanyi sorang2 atas stage.. Kira cam penyanyi nasyid solo(individu) r..
Maunya tak malu aku! Teros aku cakap TAK NAK! Saya nak keluar... Sebenarnya aku yang
bengap time tu.. Salah paham.. 'Solo' maksud ustazah aku tu.. Penyanyi utama r.. Main vocalist..
Dok depan.. Dak2 len sebaris kat belakang.. Adoyai... Kurang cerdik kan aku time tuh!

So dari hari tu... Detik bermula dan berakhirnya teros karier nasyid aku... Wakakakka
Karier ke?? Hampeh~~  Kalo tak mesti aku join kumpulan nasyid sampai darjah 6 kan?? Silap2 masok
sekolah menengah pon bleh wakil sekolah lagi.. Rugi kan?? Tapi ok gak kot.. Sebab sekarang pon sore 
aku dah tak cam dulu.. Sekarang dah baligh..dah dewasa... Nak tarik2 pon tak sampai dah...huhuh



Aku & Nasyid berakhir sudah~~~ :)


0 comments:

Post a Comment

Nak komen eyh..?? Sila lah...heheheh