Follow me on Twitter RSS FEED

Muhasabah Diri

Posted in

Setiap kali kita berjaya...setiap kali kita mendapat apa yang kita inginkan...
Setiap kali kita cemerlang dalam pelajaran... Setiap kali kita mampu menjawab soalan2 dalam test/xm...
Sejauh mana kita bersyukur? Sekerap mana kita mengucapkan 'hamdalah' dan mengingati Dia??

Paling2 tidak pon sekali je kot... Pastu happy...bangga.. Rasa puas hati sangat2... 
Kadang2 rasa cam nak terapung je kat udara bila dapat jawab... Bila dapat markah tinggi...
Tapi bila gagal... Bila tak mampu nak jawab soalan2 test/xm dengan baik...dengan cemerlang...
Sejauh mana kita mengingati-Nya kembali? Kesal.. Sapa yang kita salahkan?

Balik2 frust...kecewa untuk sementara waktu.. Sambil berharap akan ada peluang yang
lebih baik pada hari mendatang.. For next test..next xm... Tapi sejauh mana kita muhasabah diri kita?
Sejauh mana kita berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri? Sebanyak mana usaha yang
kita lakukan untuk menjadi lebih baik dan berjaya??

Korang pk la sendiri... Sebab aku pon tengah frust dengan paper tadi... Adoi... 
Asal tak pernah rasa confident setiap kali nak pergi test? Kenapa rasa diri ni tak pernah cukop
dengan ilmu bila nak jawab test? Memang ilmu takkan pernah habis untuk dipelajari..
But at least bia la diri tu 'siap'.. orang Indon kata.. Bila nak pegi test ke xm..

Salahkan diri sendri tu tak salah.. Tapi bia la ada usaha untuk berubah menjadi lebih baik...
Bersedih... Berduka dengan kegagalan lalu pon tak guna andai takde rasa nak berubah..

Aku pon tak tau apa yang aku melalut nih.. Saja cuba2 nak muhasabah diri... Nak cari balik
keyakinan diri.. Haish... K lah.. aku nak solat Isyak.. Nak study tuk test malam sok plak..
Wish me the best tuk test malam esok.. Jangan bia apa yang terjadi malam ni berulang lagi malam esok..

Nite...Salam.. Take care to all~~ :)



3 comments:

Rafiqa said...

jgn mudh berpts asa ye awk....awk seorg yg kuat...!...gudluck my frnd.

-JuvItArs- said...

Insya-Allah.. tnx my fren! gud luck jgk tuk test nnt..

lisandramalina said...

gud luck 4 test..
Try again..i'm know u can do it...

Post a Comment

Nak komen eyh..?? Sila lah...heheheh