Follow me on Twitter RSS FEED

Kidal Dari Persepsiku

Posted in


Wuh~~ dari 'persepsiku' segala~~ hehheehe Ok2..since aku kcik2 dlu…tak pon zaman sekolah2 
dlu la kan..aku sebenarnya ada satu pandangan yang agak serong la.. Eh bukan serong kot..
kasor sangat bunyinya tuh! Kira cam persepsi tak brape bagus la kat orang2 yang kidal nih. 
Kidal ni korang tau kan?? Orang yang tulis guna tangan kiri..






(cam lawo..je tulisan dia nih! klasik~~)

Sebabnya..smua family aku tulis ngan tangan kanan. So bila aku tengok ada orang tulis ngan
tangan kiri or buat pape yang banyak guna tangan kiri ni..aku rasa cam agak plek la ckit. 
Nak2 plak yang jenis makan ngan tangan kiri. According tu mak aku punya citer la kan..
Masa abang2 or kakak2 aku kecik2 dlu..n ada yang macam more to left hand writing tuh..
Mak ngan ayah aku siap pukul lagi tangan dorang. Bukan pukul la..cam tampor gituh..
cam taknak bagi or biasakan dorang menulis ngan tangan kiri la..

Aku pon tk sure nape sampai camtu skali. Takde la hina mana pon tulis ngan tangan kiri ni sebenarnya… 
Tapi sampai sekarang kot.. Lau aku ternampak member2 aku or sape2 jela yang sekitar aku kidal..aku mesti akan bagi perhatian yang agak lebih la ckit kan… Aku akan perhatikan pasal orang tu.. Cara dia menulis..makan..pape jelah.

Dan kalo korang perasan, orang kidal ni cara dia menulis or pegang pen agak berbeza
dengan orang2 yang menulis dengan tangan kanan.. Kalo tak silap aku la..time dorang
pegang pen tu lagi kuat genggamannya compared to right handed. Pastu dorang
punya angle menulis tu kadang2 baekk punyer senget~~ Kalo orang2 yang right handed
tu rasanya lebih kurang je cara pegang pen.. But for left handed ni..macam2 style ada! Btol
tak apa yang aku kata ni? Adeh~~






(orang tulis ngan tangan kanan takde rasanya senget
cam gni kan bila menulis??)





(cara pegang pen yang standard bagi orang yang right handed)


Kalo korang tak caya or nak tau lebih lanjut..korang usha sini..aku pon tak baca abes..
Tapi rasa2 cam ada info je kat sini..
http://www.lefthander.com/writer.htm

Sebenarnya aku tkleh btol kot tengok orang makan ngan tangan kiri.. Biskut ke..roti ke..
pape jela kan.. Aku rasa cam semacam jerk.. Trok kan aku neyh?? Dulu pernah aku 
tegur member aku ngah makan… Aku tanya dia..asal makan ngan tangan kiri?? 
Then dia reply..dia tak makan guna tangan kiri..sebab dia guna sudu..pegang je guna tangan kiri
Aku pon agak confuse jugak la kan.. Maklumlah..ilmu agama ni memang tak penoh pon di dada… 
Nak bahas balik pon tak ckop ilmu. Tapi sskali…logik la jugakkan? 
Dia makan guna sudu..bukan guna tangan dia.

Tapi bagi aku..aku still anggap makan guna tangan kiri..even guna sudu or garpu tu adalah 
tidak baik or elok. Sebabnya..agama sendiri pon pernah mengajar kan..makan guna tangan kiri tu..
amalan syaiton~~ So faham2 sendiri la ek…Yang menjadi kerisauan aku sekarang..
aku suka pegang gelas guna tangan kiri time minum air.. Sama la kan makan ke minum ke..
bila dah guna tangan kiri tu..dosa jugak!


Dari Abdullah bin ‘Umar radhiallahu anhuma bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ
“Jika seseorang di antara kalian makan, maka hendaknya dia makan dengan tangan kanannya. Jika dia minum maka hendaknya juga minum dengan tangan kanannya. Karena setan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya pula.” (HR. Muslim no. 3764)


Tapi tula kan..dah makan nasik ngan tangan kanan..takkan la nak pegang gelas 
guna tangan kanan plak kan..tk sopan la plak di situ.. Tapi agama ada juga mengajar…
pegang gelas dengan tangan kiri time minum tu tak salah..dengan syarat…tampung guna tangan kanan.. Amalan Rasulullah jugak lau tak silap aku neyh (correct me if im wrong). Kadang2 aku buat r camtu..tapi kadang2 tu terlupa jugak..sebab dah biasa kan dari kecik..hmmm

Masa sekolah2 rendah dlu aku pernah gak r kat umah try makan western guna garpu n pisau..
cam ala2 makan steak la gitu kan kononnya..padahal makan daging burger+sosej+fries je pon…ahakz! 
Masa tu aku tanya kakak aku..nape orang makan.. garpu tu kat tangan kiri n pisau kat tangan kanan??

Then kakak aku kata..biasanya orang yang tulis tangan kanan..they tend to use the knife with right hand.. (kakak aku cakap bahasa Kelate..saja aku je translate nih..hehehe)
Kira tangan yang ko guna tuk tulis tu lagi kuat la tuk potong2 guna pisau… Since dari hari tu..
tiap2 kali aku makan guna garpu+pisau… Aku akan tukar2 tangan yang pegang pisau tuh! 
Kejap kiri kejap kanan.. Nak biasakan diri aku dengan kedua2 belah tangan. 
Kenapa aku buat camni ek??

Sebenarnya la kan..andai kata 1 day aku kena gi makan kat hotel..n need to use the fork +knife
aku akan tetap makan guna tangan kanan..n pisau tu di tangan kiri.And if ada orang 
tanya kenapa tak ikut protocol or table manner?? (protokol ke orang panggil?)
Dengan selambernyer aku akan tukar tangan yang pegang pisau n sambung makan balik… 
Sambil dengan belagaknya aku berkata…

“For me..there’s nothing different which hand should hold the fork.. But since I’m a Muslim.. I prefer to eat with my right hand”  


(pergh~~ cam hebat je English aku time tuh! padahal berterabur!
jangan gelak la ek sape2 yang baca nih..kalo salah tolong btolkan..keh3~~)


Kesimpulannya macam tulah.. Aku still ada satu persepsi yang berbeza pada orang2
kidal nih... Tapi bukanlah semuanya negatif... Sian..nanti semua orang kidal tak nak kawan
ngan aku pasni.. sob3~~ Tapi tula kan..seelok2nya... kamu..kamoo semua yang kidal tu..
Bila makan..makanlah dengan tangan kanan ya.. Kan ke dapat pahala bila makan guna tangan kanan.. huhuhu~~


Tetiba nak wat entry ni sebenarnya sebab aku pernah tengok gambar dia potong kek dulu..
Masa tu baru aku tau yang dia sebenarnya  kidal.. Tapi aku tak kata
la yang dia salu pegang sudu/garpu dengan tangan mana...sebab aku pon taktau..huhuhu
Dari taon lepas nak post..tapi takde peluang..so pada petang yang relax ini.. Sudilah kiranya
hamba mem'posting' pasal 'kisah' ini... 




-Tamat Sudah-





0 comments:

Post a Comment

Nak komen eyh..?? Sila lah...heheheh