Follow me on Twitter RSS FEED

Tudung...

Posted in


Revolusi pemakaian tudung atau lebih senang difahami 'style tudung dipakai' dimulakan oleh 
pelajar2 wanita UIA. Itu menurut sumber yang boleh dipercayai la.. (kakak aku) Entah ya
entah tidak.. Tapi aku rasa pon macam btol.. Fenomena ini berlaku sewaktu aku masih 
belajar di sekolah rendah. Dalam 10-15 taon yang lepas la kot. 
(giler ayat cam nak wat karangan SPM jerk!)

Menurut sumber tersebut (kakak aku lagi), mahasiswi2 UIA ini dikatakan mengenakan tudung(style)
dengan cara mereka tersendiri. Dengan erti kata len..style mereka pakai tudung tu...sama.......je semua!
Dan disebabkan itu juga..mereka dikatakan mempunyai 'identiti' tersendiri di kala berada di luar dari UIA.
Asal kt lua je orang dah bleh agak... "Ni mesti student UIA nih!"



Yup..tengok cara mereka pakai tudung tuh.. Macam sama je kan.. 
Dorang suka 'pin'kan brooch di bahu mereka. Bahu ke?? dekat2 la tu kan...


Dan bermula dari situlah orang ramai dikatakan mula meminati style budak2 UIA ni pakai tudung 
dan menjadikan style tersebut sebagai 1 trend! Macam mana orang 'dulu2' pakai tudung weh??
Bukan 'dulu2'...sebelum2 tu...'kuno' sangat bunyi ayat aku tadi tuh!





(2 gambar kat atas ni antara contoh style tudung dolu2 dipakai)


Then trend memakai tudung mula berkembang dan berubah... Pelbagai nama tudung turut terdapat 
di pasaran. Tudung Wardina lah! Tudung Waheeda lah! Tudung Ekin lah! Tudung Mawi (nama laki) pon ada! Tudung Kajol pon ada gak tak silap aku dolu.. Seb baik la takde nama2 tudung guna nama artis2
Hollywood macam Catherine Zeta Jones ke... Monica Belluci ke.. (hehe....cun nih!) dsb....







Wardina


&


Ekin



Maka Rantau Panjang dan Wakaf Che Yeh di Kelantan mula menjadi
Syurga Tudung (erk..syurga ke?) Mula menjadi tumpuan ramai tatkala musim2 cuti..
(sekolah..raya dsb..). Melayang lah berpuluh2 hingget.. ratusan hingget jugak mungkin ada..
Salah sorangnya kakak aku tadi la... hahahha Seb baik sekarang  dah kureng skit
tabiat buruk itu! (kakak aku takde blog rasanya) 


Maklomlah kan orang pompuan..tudung tu mesti nak kena matching ngan baju la..kain la..
Kalo boleh semua kaler 'LUNA' tu dorang nak! Dari kaler putih..kuning..oren..merah..purple..biru..
hijau..coklat..itam.. Tak termasok lagi pink,krim,gold,silver,kelabu,peach


Dalam banyak2 style orang pompuan pakai tudung tu..ada beberapa style yang aku tak
baper suka or berkenan perkataan yang lebih tepat lagi!
So untuk orang rumah aku nanti..(tak kesah la sape2 pon kan..:) )
1 ari nanti mesti dia terpaksa dengar ayat2 camni dari aku..hahahah


"Abang bukan tak nak bagi Sayang pakai 
tudung camni..."



(belah dalam kaler len..lua kaler len..tak suka wo~~)

"Abang pon bukannya tak suka Sayang
pakai tudung yang macam ni.."



(toksah la plek sangat2 eyh..)


"Yang macam ni ke..."



(Aku kurang sket kot lau shawl2 nih..taktau kenapa! 
Sebab panjang sangat kot..burok nengok!)



"Dan kalo boleh Abang tak nak dan jangan la
Sayang pakai tudung sampai macam ni..."






(dah rupe kuih lapis dah aku tengok! macam2 kaler ada! adoyy!!)




"Sebenanrya Abang lagi suka bila Ayang 
pakai tudung simple2 jerk..." 


Contohnya camni ke..




(simple tapi lawa...)




"Camni ke..takde belit sana..belit sini~~ Pin atas kepala la..belakang kepala la.. Nanti Abang jugak..
 yang kena pinkan semua tu before kita pergi keje.."




(kan ke bagos camni..tetap nampak lawa..takyah belit2 sangat!)




(simple je kan..? tapi still nampak ok..)


"Tapi let say time raya ke..ada function pape
ke..lau Ayang nak jugak pakai..Abang boleh
je izinkan..tapi bia la yang tak sakit
mata Abang ni ha...! "






Tak kesah la..setakat nak
pakai cam yang kiri ni ke..
yang kanan ni ke..

Bukannya salu pon kan..kang sian plak kat dia..tak bagi dia berfesyen langsong...







Kesimpulannya macam tulah.. Aku lau tengok dak2 pompuan or wanita2 kat lua
sana yang pakai tudung berbelit sampai terbelit leher segala tuh! Jenis yang suka pakai blah dalam kaler len..tudung kat lua kaler len..berlayer2 lah.. shawl lah! Cukup tak suka aku nengok..sakit mata ni ha! hahahah Kadang2 cam pompuan dalam citer Indon petang2 pon ada~~ eeeeeeee!! Arini la kot yang start pakai tudung cam gituh..! ahahah :p

Jangan marah la ek adik2 kakak2 yang pakai shawl ke..tudung2 yang saya sebut seperti di atas2 tadi tu..
Memang itu jiwa saya...nak buat camner kan.. Itu cuma persepsi saya..pandangan saya..kata hati saya..
Dari sudut pemikiran saya.. Dah nama pon AkU dAn PeRaSaAn InI... Suka ati aku la kan..


(gambar2 di atas tadi hanyalah contoh semata2..harap2 takde la tuan punya gambar ke..
blog ke..yang saman aku pasni..sebab tak mintak izin dulu guna gambar2 dorang..sowie~~)











5 comments:

Fatin Shazwani said...

cis kutuk ke pe..grr...haha..

p/s mcm de someone yg ku knl di situ..hek hemm..farhana razaki?

-JuvItArs- said...

bkn ktuk la cik aku skndal.. mmg itu pon apa yg sy rs dr dlu..nk bt mcmmn kn..

farhana razaki? mcm prnh dgr nm tuh.. mn 1 gmbr dia weh?

Unknown said...

aku nak tgk bini ko cmna nt..ahahaha... :P

-JuvItArs- said...

wife sy nnt..hmmm nk cri yg prfct..yg kna or msuk ngn kpla sy..sush kot.. skrg dak2 pmpn smua ske pkai tdung yg cm ats skali tuh...huhuhu

sush kot nk jmpa yg ske pkai tdung style biase2 tuh.. ntah la.. "Kita hanya mampu merancang..tapi Allah yg mntntukan..."

lau dh jdoh dpt yg pkai tdung yg kta tk ske..ape bleh bt...trima jelakan ..jdoh prtmuan d tgn Allah kot..

(tp cba sdya trmmpu tuk mncri yg srasi n ssuai kt hti dn sgla2nya~~ keh3.. :p )

MUSLIMAH said...

aq sokong,tp lagi bagus klu pakai tudung menutup bhgn depan semua wanita2 bertudung..alhamdullillah

Post a Comment

Nak komen eyh..?? Sila lah...heheheh